g

Verstuiver

Hoe werkt een verstuiver?

Verstuivers zijn precisie instrumenten. Ze hebben als taak om met kracht een exacte hoeveelheid brandstof in de cilinder te spuiten. In de cilinder bestaat namelijk een hoge druk die overwonnen moet worden. Deze inspuiting moet in nog geen honderdste van een seconde plaatsvinden.

De dieselbrandstof wordt ingespoten als de zuiger in de cilinder bijna bovenaan is omdat dan de temperatuur in de zuiger enorm is gestegen. Door de hoge temperatuur ontbrandt de dieselbrandstof spontaan.


De meeste verstuivers worden zo aangestuurd dat er eerst een klein beetje brandstof vooraf wordt ingespoten voordat de werkelijke inspuiting plaatsvind. Omdat dan de verbranding al van te voren op gang wordt gebracht loopt de motor stiller en een zal de verbranding vollediger en schoner zijn.

De techniek achter de injectoren wordt steeds ingewikkelder en gevoeliger. Hoe hoger de inspuitdruk, hoe zuiniger de motor zal presteren. Ontwikkelaars van motoren en brandstofsystemen richten zich hier dan ook op.

Verstuivers kunnen behoorlijk vast komen te zitten in de cilinderkop. Dit komt omdat de cilinderkop vaak van lichtmetaal is en de verstuivers van een andere samenstelling en/of legering. Wij hebben de mogelijkheid om de verstuivers op de juiste manier te verwijderen waarbij wij gebruik maken van specialistische gereedschappen. U dient dan te denken aan trekkers en hydraulische persen met een capaciteit die met enkele aanpassingen op kan lopen tot 6 ton.